Tuesday, May 12, 2009

Preservation of Masjid in Kuala Kangsar Perak





Thank you Dr.Norli for sending me all these photos about your work on the preservation of a mosque in Kuala Kangsar, Perak. But I would like to know more about the mosque, like who built the mosque, when and what mukim and who was the Imam at the time and what's the village like?

6 comments:

Anonymous said...

Masjid Lama Kampung Kuala Dal telah dibina oleh Sultan Iskandar Shah iaitu Sultan Perak ke 30 pada tahun 1936. Berdasarkan pahatan tulisan yang terdapat pada papan plag perasminan masjid, mengisahkan majlis perasmian telah diadakan pada hari Jumaat tanggal 10 Zulhijjah pada tahun 1356 Hijrah bersamaan dengan 11 Februari 1938 oleh Sultan Iskandar Syah. Masjid ini telah dibina oleh Sultan Iskandar Syah pada masa itu bersempena menunaikan hajat baginda. Baginda Sultan telah berniat atau bernazar untuk membina sebuah masjid apabila salah seorang daripada anakanda baginda telah sembuh dari gering. Lokasi Kampung Dal menjadi pilihan kerana baginda dan para pembesar serta kerabat DiRaja sering pergi berkelah di Lata Bubu iaitu kawasan perkelahan DiRaja yang berhampiran dengan kampung tersebut. Di dalam perjalanan baginda sering melihat orang-orang kampung tersebut bersembahyang di madrasah yang telah usang. Maka lahirlah rasa belas kasihan baginda terhadap penduduk setempat, dengan itu masjid yang telah siap dibina itu dinamakan Masjid Ikhsaniah Iskandariah. Masjid yang dibina dengan wang ihsan daripada Sultan Iskandar Syah itu menelan belanja sebanyak RM 8,000 dan telah dibina di atas sebidang tanah yang diwakafkan secara lisan oleh seorang bangsawan iaitu Juragan Abdul Syukur bin Mohamad Ali. Pembinaan masjid ini diketuai oleh tukang berbangsa Cina dan dibantu oleh orang-orang kampung tersebut secara bergotong-royong di dalam menyiapkan kerja-kerja mengayam dinding tepas atau kelarai dan ukiran kayu. Tukang kayu mahir seperti Panjang Noh, Ngah Gadoh, Wan Ibrahim dan Kulup Ngah adalah diantara Sembilan individu yang turut menyumbangkan kepakaran dan kemahiran mereka semasa pembinaan masjid dijalankan. Masjid ini mempunyai ciri-ciri seni bina Istana Kenangan di Bukit Chandan dikatakan daripada hasil ilham baginda Sultan Sendiri. Masjid ini telah berusia lebih 73 tahun dan mengalami keusangan dan kerosakan yang serius.

Masjid ini terletak lebih kurang 30 meter (kiri) dari interchange Tol Kuala Kangsar.

lanterajiwa said...

cuti ini gua ingat nak ziarah sana...

zubin said...

Eloklah Lantera JIwa, mungkin anda akan temui sesuatu yang lebih menarik. Hang orang mana?

lanterajiwa said...

Aku di teluk intan je bro...

spekey said...

Masjid ni sangat unik dan menarik jadi saya sempat rakam sebelum di baik pulih...
http://iqbiz07.fotopages.com/?entry=1427102

frossonice said...

Salam.

Suatu usaha yang baik. Saya sudah melihat masjid ini sejak dari kecil. Pemuliharaan ini adalah amat-amat dihargai. Cuma saya kurang selesa dengan penggunaan warna berdasarkan bendera Perak sebagai warna masjid ini. Mengikut ayah saya, warnanya sepatutnya gelap, sama seperti warna rumah tepas lain. Sama seperti sebuah rumah tepas lama berhampiran Caltex Kuala Kangsar di mana arwah nenek pernah tinggal di situ dulu.