Dipetik dari http://joemail87.blogspot.com/search/label/Sinografi
Set dan Prop adalah berasal daripada perkataan Inggeris yang definisikan
sebagai dua perkara atau item yang berbeza di dalam seni persembahan
teater yang menyokong atau mewarnai sesuatu adegan atau babak lakonan
(scene). Terdapat perbezaan di antara dua elemen penting yang adakalanya
mengelirukan dari sudut pendefinisian.
untuk sesuatu adegan lakonan yang memberi maklumat atau info kepada
penonton secara fizikal atau wujud tentang sesuatu gaya atau konsep
persembahan. Sebagai contoh, sebuah persembahan teater bangsawan
atau gaya bangsawan memerlukan kerusi singgahsana untuk watak
seorang raja yang berlatarbelakang sebuah dinding kayu yang mempamerkan
dua bilah keris bersarung yang digantung bersilang dan sebuah pasu bunga
di sisi kerusi singgahsana. Kerusi, dinding kayu, keris dan pasu bunga inilah
yang dinamakan sebagai set di dalam adegan. Prop pula bermaksud setiap
bahan atau material yang digunakan di atas pentas oleh pelakon. Sesetengah
pendapat menyatakan prop adalah set yang bersifat bergerak dan boleh
digerakkan. Contohnya, keris yang digunakan oleh pelakon di dalam teater
bangsawan di dalam adegan pergaduhan adalah satu prop. Namun, set boleh
bertukar menjadi prop apabila keris yang tergantung di dinding diambil oleh
pelakon untuk digunakan di dalam adegan dan pasu bunga diangkat dan
dibaling oleh pelakon.
SINOGRAFI TEATER
Rekabentuk, rekacipta, rekaan artistik, latarhias, tatahias,
tatacahaya, seni rupa, kostum; banyak lagi penamaan dan
terminologi muncul dalam arena seni persembahan untuk
menerangkan rekaan visual yang dapat dilihat dalam produksi
seni persembahan seperti teater, tari, muzikal dan muzik.
Di antara terminologi yang ada, sinografi adalah merupakan
terminologi yang tepat untuk digunakan sebagai mewakili
keseluruhan bentuk seni visual yang dapat dilihat dalam
sesebuah produksi ini iaitu rekaan pentas dan kostum,
pencahayaan, susunatur ruang lakon, penggunaan ruang untuk
aktor termasuklah persekitaran rekabentuk dalaman sesebuah
panggung: apa saja kesan visual yang dapat dilihat di dalam
panggung tersebut. Kepentingan sinografi boleh dianggap sama
setara dengan teks: bila dialog mencipta seni percakapan dan
tingkahlaku di pentas, sinografi mencipta seni visualnya. Sinografi
mengingatkan bahawa perkataan yang lahir dari sesebuah teks
tidah cukup untuk menghuraikan dengan sempurna makan sesebuah
persembahan. Terminologi ini sudah digunakan di Benua Eropah dan
Amerika sejak tahun 1800 lagi. Sejak kewujudan teater di zaman
Greek dan seterusnya, ke zaman Renaisance pakar sinografi telah
berlumba-lumba merekacipta visual untuk memantapkan sesebuah
pementasan teater. Konsep sinografi secara keseluruhannya belum
pernah diaplikasikan kepada dunia seni persembahan di Malaysia,
justeru itu projek ini ingin mengorak langkah sebagai projek perintis
memperkenalkan sinografi sebagai satu elemen yang penting dalam
penerbitan sesebuah persembahan. Projek ini akan menekankan disiplin
sinografi seperti kajian terhadap ruang, naskah (skrip), dramaturgi,
warna dan komposisi, pengarahan, aktor serta khalayak (audien)
dengan menggunakan teknik dari naskah ke ruang. Projek ini ingin
menguji sejauhmana berkesannya sinografi dalam sesebuah pementasan
teater, adakah elemen-elemen sinografi ini boleh membantu penerbitan
sesebuah produksi teater di negara ini.
tatacahaya, seni rupa, kostum; banyak lagi penamaan dan
terminologi muncul dalam arena seni persembahan untuk
menerangkan rekaan visual yang dapat dilihat dalam produksi
seni persembahan seperti teater, tari, muzikal dan muzik.
Di antara terminologi yang ada, sinografi adalah merupakan
terminologi yang tepat untuk digunakan sebagai mewakili
keseluruhan bentuk seni visual yang dapat dilihat dalam
sesebuah produksi ini iaitu rekaan pentas dan kostum,
pencahayaan, susunatur ruang lakon, penggunaan ruang untuk
aktor termasuklah persekitaran rekabentuk dalaman sesebuah
panggung: apa saja kesan visual yang dapat dilihat di dalam
panggung tersebut. Kepentingan sinografi boleh dianggap sama
setara dengan teks: bila dialog mencipta seni percakapan dan
tingkahlaku di pentas, sinografi mencipta seni visualnya. Sinografi
mengingatkan bahawa perkataan yang lahir dari sesebuah teks
tidah cukup untuk menghuraikan dengan sempurna makan sesebuah
persembahan. Terminologi ini sudah digunakan di Benua Eropah dan
Amerika sejak tahun 1800 lagi. Sejak kewujudan teater di zaman
Greek dan seterusnya, ke zaman Renaisance pakar sinografi telah
berlumba-lumba merekacipta visual untuk memantapkan sesebuah
pementasan teater. Konsep sinografi secara keseluruhannya belum
pernah diaplikasikan kepada dunia seni persembahan di Malaysia,
justeru itu projek ini ingin mengorak langkah sebagai projek perintis
memperkenalkan sinografi sebagai satu elemen yang penting dalam
penerbitan sesebuah persembahan. Projek ini akan menekankan disiplin
sinografi seperti kajian terhadap ruang, naskah (skrip), dramaturgi,
warna dan komposisi, pengarahan, aktor serta khalayak (audien)
dengan menggunakan teknik dari naskah ke ruang. Projek ini ingin
menguji sejauhmana berkesannya sinografi dalam sesebuah pementasan
teater, adakah elemen-elemen sinografi ini boleh membantu penerbitan
sesebuah produksi teater di negara ini.