Thursday, January 04, 2007

Koreografer Jerman Di Malaysia

Cetus Minda Tari
Dr.Zulkifli Mohamad
Beberapa bulan lalu saya dikhabarkan oleh Goethe Institute yang Antje Pfundtner, koreografer Jerman yang sedang naik nama, akan datang berworkshop di Kuala Lumpur, di Istana Budaya di bawah pengawasan Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Kebudayaan. Sayang sekali kalau peluang sebegini rupa tidak dimanafaatkan oleh kita semua di Kuala Lumpur dan di Malaysia, maklumlah jarang sekali kita menerima kunjungan yang sebegini rupa, apa lagi ada yang ingin memberikan ilmunya secara percuma.
Sayang juga kerana peluang ini hanya terbuka kepada Istana Budaya. Tapi mungkin juga ada baiknya, kerana ia dapat membuka minda para koreografer dan penari-penari Istana Budaya. Kalau dulu mereka ini di panggil Kompleks Budaya Negara, kini mereka hanya digelar Artistana, berkhidmat di Istana Budaya, mengisi ruang kosong yang ada dalam drama-drama, muzikal atau program muzik dan tari ethnik di situ. Kompleks Budaya Negara sudah lama ujud, sejak awal 1970an lagi, tapi malangnya hingga kita mereka masih belum ada organisasinya sendiri seperti jiran tetangga kita di Asia Tenggara, Singapore Dance Theatre, Philippines Ballet atau Cambodia Royal Ballet. Seharusnya setelah sekian lama, mereka sudah ada pengurus, direktor artistik serta para koreografer, penari danm programnya sendiri!
Mungkin inilah mulanya. Antje, 30 tahun, yang selesai kuliah tarinya di Essen-Werden pada tahun 1995 dan menyambung studi tarinya di Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Holland, serta menerima pelbagai biasiswa dan berhijrah ke New York untuk mencari pengalaman tarinya, berada di Kuala Lumpur selama lebih kurang tiga minggu. Selalunya, dalam tempoh yang sebegitu sudah mulai ada pertumbuhan untuk sesebuah produksi, dalam situasi sebegini, mungkin sudah lahir suatu kolaborasi antara koreografer kita dengan beliau.
Sebenarnya, ini bukanlah kali pertama beliau mengadakan workshop tari di luar Jerman, pada tahun 2005, beliau mula berworkshop di Living Dance Studio di Beijing, China dan Critical Path, Sydney. Di Beijing juga beliau berkolaborasi dengan Wen Hui, koreografer dan pemilik Living Dance Studio, sebuah studio seni moden persendirian yang sering kali menampilkan idea-idea yang menentang pemerintahan komunisma. Critikal Path, walaupun dibiayai oleh Majlis Seni Australia, adalah sebuah organsisasi seni bebas yang tulus ingin menyemarakkan seni kontemporari di Australia, khususnya tari. Critical Path berkerjasama dengan Sydney Opera Studio. Kehadiran Antje di situ memberi peluang kepada koreografer itu untuk bertukar fikiran dengan koreografer lain di Sydney, Australia, seterusnya membuahkan karya-karya kolaborasi di Dance Studio,Sydney Opera House. Pada tahun depan belai akan kembali ke Sydney dan Melbourne untuk berworkshop dan berkolaborasi.
Di Malaysia, beliau berkerjasama dengan Goethe Institute dan Istana Budaya, sebuah pentas persembahan yang sekali gus produser dan pemilik kumpulan artis Artistana. Mungkin ini boleh menjadikan sebuah laluan yang mudah menghasilkan sebuah poduksi tari untuk dipertontonkan kepada umum. Walaupun datang dari latarbelakang budaya dan adat resam yang berbeza, Antje tidak kekok langsung untuk berkomunikasi dengan penari-penari Istana Budaya yang ratanya tidak mempunyai pendidikan seni tari kontemporari, sebaliknya kaya dengan pengalaman tarian Melayu tradisional serta tarian popular. Beliau adalah seorang koreografer yang banyak menggunakan bahasa tubuhnya dan begitu ekspresif.
Sebagai seorang guru, beliau begitu prihatin dengan pelajar-pelajarnya, banyak bersabar serta tidak jemu-jemu membuka jendela-jendela pemikiran baru untuk memecahkan pola pemikiran seorang koreografer yang mungkin terbatas atau tertutup kerana sebuah keadaan tempat kerja yang hanya memerlukan sesuatu yang khusus atau sebuah negara yang menyekat banyak pertumbuha kreativiti atau masyarakat yang banyak mengongkong gerak-geri ahli-ahlinya. Sayangnya tidak ramai koreografer yang berpatisipasi dalam workshop di Istana Budaya ini, koreografer luar dan persendirian pula tidak dipanggil bersama!. Mungkin juga ini adalah peluang eksklusif Istana Budaya.
Menurut Antje, keadaannya sebagai seorang koreografer bebas memberikannya peluang untuk menjadi lebih mobile dan bebas membuat pilihan untuk mengadakan penyelidikan ke negara-negara yang menarik atau berkolaborasi dengan seniman-seniman lain di dunia. Beliau sendiri telah banyak berkerja dengan ramai koreografer termasuk David Hernandez, Tony Vezich, Magpai Production Group in Hamburg, Michele Anne de Mey, Stephen Koplowitz, Felix Ruckert dan Joachim Schlomer. Mungkin mobility adalah sesuatu yang harus kepada seseorang seniman bebas persendirian. Pun begitu, Antje tetap dibantu oleh penolongnya, Olaf Reinecke yang begitu akrab di dalam proses krativitinya, manakala Ursula Teich pula bertanggungjawab di dalam urusan pengurusan, kontrak dan promosi.
Karya solonya Eigen Sinn yang banyak bermain dengan kata-kata dan gerak, seolah-olah menjadi pembuka tirainya sebagai seorang koreografer serta penari solo. Eigen Sinn diundang ke merata kota di Eropah, termasuk Amerika Selatan, Pakistan dan China. Karya solo ini juga membuka mata koreografer terkenal China, Wen Hui untuk berkolaborasi bersama di Beijing. Di Pakistan, beliau banyak berdialog dengan seniman-seniman di situ kerana ada beberapa babak dalam karyanya yang disensor oleh pihak pemerintah. Dari situ beliau mulai belajar memahami dunia Asia dan dunia Islam tanpa sebarang konfrontasi!
Mungkin Malaysia bakal menjadi destinasi seterusnya untuk beliau terus berkolaborasi dengan seniman-seniman tari dari perbagai budaya dan agama serta falsafah seni yang berbeza.

Dr.Zulkifli adalah seorang aktivis dan perunding seni budaya, aktif bersama Svarnabhumi Studio dan Arts Exchange in Asia(AXiA).

Keluar 90 Hari

Keluar 90 Hari by Roslisham Ismail is due to open to public at Australian High Commission, Jalan Yap Kuan Seng on 18 January 2007. So marilah beramai2 kita ke sana. Nak tengok apa yang bakal diutarakan oleh Ise setelah residensinya di Sydney Australia.

Sunday, December 31, 2006

Pelayaran Tukang Cerita


Perlayaran Tukang Cerita
Dr.Zulkifli Mohamad

Seorang teman menceritakan kisah seorang hamba Allah yang bertemu dengan Tukang Tilik kerana nasib yang menimpa dirinya di bumi sendiri. Selesai Tukang Tilik melihat gambar-gambar di kad tarrotnya, dia terus berkata yang hamba Allah ini tidak boleh mencari rezeki di buminya sendiri, malah menyuruhnya merantau menyeberangi lautan untuk mencari rezeki. Teman ini terus menjawab, Rasulullah juga menyuruh umatnya berhijrah untuk kebaikan. Dan begitulah juga yang dirasakan oleh teman yang seorang ini, seorang insan seni yang begitu sensitif dengan ruang lingkupnya.

Ise atau nama sebenarnya Roslisham Ismail, 34 tahun, dilahirkan di Kg.Kota, Kota Bharu, Kelantan, adalah lulusan Sarjana Muda Seni Halus dari UITM Shah Alam. Beliau adalah seorang seniman sepenuh masa dan pengasas kepada sebuah pertubuhan seni tanpa laba, Parking Projek.

Sewaktu menjejakkan kaki ke rumah-pustaka-studio Parking Projeknya di belakang Supermarket Fajar di Pandan Indah, Kuala Lumpur, beliau baru saja kembali dari residensi seninya di Gunnery Gallery, Sydney, Australia, sebuah projek residensi yang dikelolakan oleh Pesuruhjaya Tinggi Australia di Kuala Lumpur.

Sebelum Ise terpilih ke Sydney pada tahun ini, sudah ada tiga seniman Malaysia yang terpilih ke sana pada setiap tahun. Tapi ada yang berbisik mengatakan penempatan seniman di galeri tersebut agak terpencil sekali gus menyangsikan kewibawaan Ise untuk menyesuaikan diri serta menampilkan dirinya di khalayak seni di Sydney. Bagi Ise, itulah yang menjadi cabaran buatnya!

Bagi seorang seniman media baru berbaur seni pop, yang sering kelihatan begitu santai dan selamba ini, Ise bertekad untuk menampilkan diri dengan karya-karya segarnya di Sydney. Beliau yang pernah menjadi pensyarah sambilan di UiTM selama 4 tahun, banyak bertemu insan-insan seni lain yang begitu tinggi appresiasinya terhadap karya-karya Ise. Malah beliau begitu bertuah kerana bertemu seorang anak kelahiran Malaysia berbangsa tionghua yang menetap di Sydney, yang kebetulan menjadi lembaga pengarah di sebuah galeri, 4As, di mana dia mendapat peluang menghasilkan ciptaan-ciptaan barunya.

Beliau menamakan pameran solo pertamanya “Keluar 90 Hari” bersempena dengan penjelajahan seninya ke Sydney. Istilah ini juga mempunyai konotasi tersendiri di kalangan para pendahwah yang keluar dari rumahnya untuk menyucikan diri serta mencari ilmu baru. Sememangnya residensi seni ini membuka banyak jendela baru untuk beliau. Sebelum ini beliau telah menyertai beberapa program residensi seni di Ruang Rupa, Jakarta, Indonesia serta di Khoj, Delhi, India.

“Program residensi seni adalah sesuatu yang amat berguna kepada seniman, terutamanya seniman muda” ujar Ise. Beliau menambah “sepatutnya, seniman-seniman besar Malaysia, menjadi pembuka jalan kepada seniman-seniman muda untuk berkarya dan bukannya bertarung di medan yang sama di Malaysia”. Mungkin program ini masih baru di Malaysia dan tidak dinafikan juga yang ada birokrat besar seni kita yang tak mengerti istilah ini, apalagi kalau pentadbir seni kita bukannya dari kalangan orang seni atau pentadbir budaya. Program sebegini bukan hanya membuka minda anak muda kita tapi mempamerkan karya mereka ke mata dunia, sekali gus mengharumkan nama negara!.

Dalam berkesenian Ise berpendapat yang “membina jarangan adalah teknik baru yang penting”. Tak hairanlah kalau dia digelar sesetengah kelompok seniman sebagai Seniman Strategik!. Walaupun tidak menyangkal tohmahan itu, dia cepat-cepat menjawab “Seniman Media Baru harus pandai bermain dengan Media Massa sebagai bahannya, mengubah fungsi serta menungganginya menjadi sebuah nukilan seni yang jauh berbeza maknanya. Seniman harus pandai meletakkan dirinya dalam budaya popularnya atau berinteraksi dengan alam popnya”. “Kerana itulah saya tinggal di belakang pusat membeli belah yang di kelilingi pusat hiburan”!

Beliau juga telah banyak berkolaborasi dengan seniman-seniman dan galeri-galeri, seperti Paiman, Meme, Seniman Studio Svarnabhumi, Ruang Rupa Jakarta, House of Natural Fiber Yogyakarta, Galeri Maya, Galeri Pelita Hati, Yayasan Kesenian Perak, Galeri Shah Alam dan Balai Seni Negara. Bersama Nur Hanim Khairuddin beliau telah mengasaskan sebuah majalah seni visual, SENTAP, kini menjadi semakin popular, malah ke luar negara hingga ke Turkey, Jerman dan Jepun.

Karya-karyanya pula dilihat seperti menceritakan kisah perjalanannya sebagai seorang seniman, dari seorang seniman instalasi yang menyusun kerusi meja kanak-kanak sekolah ke pembongkaran kotak-kotak kertas yang berisi sampah kertas dalam karya 3M X 3M X 3M untuk penyertaannya dalam Bakat Muda Malaysia di Balai Seni Negara, beliau banyak meneroka watak, media dan fungsi barunya! Kalau di pameran Lightweight vs Heavyweight di Galeri Maya beliau menerokai karikatur manusia yang berkepala kota bersama anjingnya yang setia, di Galeri 4As di Sydney, beliau menjumpai watak alteregonya “Mmugo” yang akhirnya menjadi kawan baiknya.

Seniman yang pernah mendapat Honourable Mention dalam Philip Morris Art Award 2003 serta Special Mention dalam Bakat Muda Malaysia 2000 ini pernah mendapat liputan Seniman Muda di stesen RTM dan RSB di TV3. Beliau yang sering menjadi tarikan kepada anak muda berjiwa alternatif, kerana seninya yang santai dan mengembirakan hati, berfalsafah yang seni harus menggerakkan hati seseorang.

Ise yang menemukan karakter Wishing Tree di Sydney menegaskan yang beliau akan mengadakan pameran solonya di Australian High Commission pada awal tahun depan sebelum berkoloborasi dengan seniman Malaysia di Bangkok. Ujarnya pendek sebelum berundur “Nampaknya saya terus belayar mencari cerita baru untuk karya saya”!!!

Keluar 90 Hari