Dr, kitorang diwajibkan untuk mengambil 1 subjek teater tradisional n boleh pilih sama ada mak yong, menora, wayang kulit dan gamelan. Mule2 nak try amk mak yong cz masa diploma dulu dh blaja menora, tapi Prof.Madya Rosini mewajibkan @ meminta @ menyuruh kami mengambil wayang kulit walaupun pada awalnya kami agak stress jgk. Kami diberi pilihan untuk memilih perdalangan atau muzik. N for your information, in my class we have 4 girls n 3 boys. Tapi kini perasaan stress dah bertukar menjadi seronok, excited, teruja, semangat, suka dengan ilmu baru yg dipelajari. So, saya telah memilih perdalangan with my classmate, girl from kelantan and 1 boy. Sekarang lecturer yang ajar wayang kulit pun macam semangat dan teruja bile ada dalang perempuan. Alhamdulillah, beliau suka dan tak putus-putus memberi semangat dan galakan.
Pada pendapat saya, untuk menjadi yang terbaik bukan sahaja saya perlu tahu dari aspek praktikalnya sahaja. Malah dari aspek teori, sejarah, latar belakang dan perbezaan di antara wayang2 kulit yang ada di dunia ini.
Jika Dr tidak keberatan, sudilah kiranya dr berkongsi ilmu-ilmu terbaik dan pengetahuan
tentang wayang kulit daripada aspek perdalangan, muziknya, sejarahnya atau apa sahaja yang berkaitan. Mungkin Dr boleh memberi tips, pandangan atau nasihat kepada saya mengenai bidang dan subjek ini kerana saya. Memang berhasrat untuk melakukan yang terbaik dan mencipta sejarah menjadi tok dalang wanita dari negeri sembilan!
Prof.Madya Rosini juga turut memberi contoh2 terbaik kepada kami yang boleh dijadikan contoh rujukan kepada pembelajaran kami. Dalam contoh2 yang diberi, beliau sering kali menyebut tentang persembahan dan karya Dr, iaitu ‘Tanah Serendah Sekebun Bunga’.Saya mahu meminta maaf kerana tidak begitu familiar dengan karya ini. Saya harap dr boleh menberi gambaran atau menceritakan serba sedikit atau memberi input daripada karya Dr tersebut supaya saya dapat jadikan ia sebagai salah satu rujukan.