Saturday, October 10, 2009

Joan's writing on Merce in www.newyorker.com

CRITIC’S NOTEBOOK

OBJECT LESSON

by Joan AcocellaAUGUST 10, 2009



Merce Cunningham’s signal achievement is that he established modernism—abstraction, decentralization—in dance. In consequence, some people loathed his work, thought it was a prank. Which meant, of course, that others were required to like it. If you didn’t support it, stump for it, you were giving comfort to the philistines. Late last month, Cunningham died in his sleep, at the age of ninety. Now, perhaps, audiences will be able to think about him more clearly. The tremendous beauty of his work was its objectivity. John Cage, his partner in life and art, said that what he and Cunningham were aiming for was “the imitation of nature in the manner of her operation.” In a meadow, a bird flies in one direction, a rabbit runs in another. So it was on Cunningham’s stage. This seeming lack of coercion focussed the mind on the individual dancer, and the cell of movement. Cunningham’s work, like no other, made your brain feel clean. You seemed to be seeing dance for the first time. |

Friday, October 09, 2009

Mak Yong Class, Improv Jam and Dance Shoot on VDO

Sejak beberapa minggu yang lalu akau mula buat dance jamming session dengan Wendy Rogers, visiting profesor dari UCR tu yang skrang ni kat ASWARA, but she is leaving soon, end of this month I think, at least dia ada kat sini selamat 4 bulan. Kelas pertama kita, aku ajak Primadona & Guru Mak Yong, Fatimah Abdullah, we were planning to do something with 3 of us, lepas kelas Mengadap Rebab, Wendy tunjuk tarian yang dia buat for aswara show, cuma dia menari sorang2, terguling2 atas lantai studio tu. Aku tak tahu apalah yang ada dalam kepala Fatimah, yelah org yang datang dari budaya dan tari yang beza. Lepas tu akau ambik keputusan pilih satu cerita Mak Yong "Raja Tangkai Hati" dan pilih satu scene, dimana anak raja memintak ibunya mengambil bunga di dalam laut, supaya kita semua ada watak, aku wendy dan fatimah. so bolehlah kita berimprovisasi, walaupun wendy tidak biasa dengan cerita/ naratif, lebih kepada abstract expression, tapi untuk memudahkan fatimah. Pada minggu kedua hanya ada aku dan fatimah, so wendy mintak aku tunjuk dia satu tari, dan aku pilih tari asyik yang ada elemen2 bunga2 yang beza. Ternyata dia juga dah dengar pasal bunga dari guru silat, azy, yang juga menyebut pasal bunga.

bersambung.....nak gi buang air plak

Monday, October 05, 2009

Babak 1 & 2 Terompah Manik (Teromnik)

Sebelum raya, kita dah adakan satu bentuk ujian yang sebenarnya adalah proses yang diadakan supaya pelakon tidak lupa selepas raya, apalagi bila kita dah nak mula babak 1 & 2 selepas raya, iaitu pada minggu lepas. Akhirnya kita mengambil keputusan untuk memilih babak 1 & 2 diruang beranda, ruang tamu, dapur dan ruang basuh mengikut kesesuaian tapak projek serta skrip. Impian kita untuk merakamkan teater ini ke dalam video mungkin terlaksana, apalagi setelah 6 orang pelajar yang juga menjadi pelakon dan ahli produksi mempresentasikan bahan-bahan pengurusan produksi yang harus lakukan sebelum, semasa dan juga selepas produksi teater for tv (Tr4Tv) ini. Walau apapun sebenarnya proses ini masih menghadapi cabaran yang besar iaitu keinginan untuk menjadikan ia sebagai sebuah teater fizikal, tetapi apakah yang dimaksudkan, diertikan, dijadikan sebagai teater tersebut akan lahir sebagai sebuah teater fizikal barat, atau ia menjadi sebagai sebuah teater muzikal atau teater asia yang sememangnya ada elemen muzikal serta fizikal, sama2lah kita tunggu proses tersebut berakir setelah ianya difilemkan.