Friday, April 24, 2009

Festival Flamenco Di Singapura










































Jumaat 17 April, aku sampai ke Novina Station Singapura dengan bus First Coach dari Damansara Utama tepat jam 9 malam, tidak seperti yang dijanjikan, 8.30 malam. Carmen dan Jaime tentunya tertunggu2. Sebenarnya Novina tu tidaklah jauh sangat dari Orchard Street, tapi sudah malam, aku pun sudah lambat. 5 minit sudah sampai. Pertama masuk ke rumah, ada dua wanita Sepanyol tua bertanya pada ku dalam bahasa Sepanyol tapi ternyata bahasa Sepanyol yang aku pelajari dari semua filem2 Pedro Almadovar tu aku lupa, apa lagi mereka bercakap dengan amat laju sekali. Aku cuma bisa berkata Non Comprende, Carmen? Aku disuruh masuk ke pintu dapur. Di dapur aku disambut sambut oleh Kala, makhluk berbulu perang yang suka menyalak, tapi melihat aku ternyata dia masih mengenali aku, dia cuma berbunyi manja, terakhir aku ke rumah Carmen adalah enam bulan lalu sebelum aku memulakan kerja di akademi seni. Aku kemudiannya diperkenalkan kepada semua orang disitu. Awalnya Carmen memberitahu aku yang malam itu hanyalah Ladies Nite, jadi aku sudah membuat temujanji dengan member aku, si Fukuen dari Singapura, dulunya bekerja dikantor lamaku di Bangkok. Kemudian carmen menyuruh aku dan Jaime untuk duduk sama menhadapi makan malam, semuanya makanan special dari Selatan Sepanyol, aku lihat ada cheese, french bred tapi yang sudah dikeringkan, spinach, kacang putih dengan hati ayam, hati lembu masak pedas. Aku cuma makan spinach, kacang putih dengan roti dan cheese, sangat basic sekali makanannya. Ini seperti sebuah filem Sepanyol yang menceritakan sebuah kampung yang hanya didiami wanita, kerana lelakinya sudah lari ke kota, dilakonkan oleh Penelope Cruz. Tapi yang pentingnya adalah perbualan mereka yang mengingatkan kepada tempat mereka si Sepanyol, aku hanya tersenyum melihat mereka. Ternyata dua perempuan tua itu adalah ibu kepada Paloma dan perempuan mengandung itu. Mereka kemudianya menyanyikan lagu2 sepanyol seperti di dalam Flamenco. Cerita bersambung kerana aku nak sarapan pagi.........

New Performance

It is about time I should start thinking about making new work, the work that really is decribe me, dance work but what kind of dance work.....

Monday, April 20, 2009

Mencari Kebaya Baldu Hijau

Kebaya baldu BATIK SEMAR dari Solo,Indonesia - Mudah.my

Dalam perjalanan aku ke Singapura dgn bas ekspress KL-Singapura Jumaat lalu, tiba2 aku teringatkan arwah mak(Hajjah Che Bunga Che Othman) dan baju pengantinnya di Zaman Perang Dunia Ke 2. Semasa aku kecik2 aku ingat Baju Kebaya Hijau Pekat Kain Baldu tu masih tergantung di dalam almari, cuma kainnya yang aku tak pernah lihat.

 Tapi mak pernah beritahu, dia pakai baju tu dengan gelang tangan mas pulas di kedua belah tangan dan gelang kaki kepala naga. malangnya aku sendiri tak pernah melihat gambarnya atau pun barang-barang kemas tu, cuma bajunya. Tiba2 aku terpanggil untuk bertanyakan kakakku yang sedang bersiap sedia untuk majlis perkahwinan anaknya pada hujung tahun ini. Tapi katanya dia sudah ada pakaian persalinan untuk akad nikah dan persandingan, cuma kalau nak pakaikan untuk persalinan bolehlah. Yang menariknya, kakakaku ada sehelai kain songket antik berwarna hijau, mak pula dah wasiatkan kain limar hijau untuk disimpan. Lalu aku menghantar sms kepada beberapa teman2 yang sememangnya pencinta tekstil dan pakaian melayu klasik - Datin Azanin, Dr.Siti Zainon, Zubaidah Sual dan beberapa teman lagi termasuk Salikin Sidek. Ternyata baju yang sedemian rupa sukar untuk dicari dan dipinjam, maka terpaksalah aku mencari kainnya di mana-mana untuk dijadikan sepasang pakaian pengantin. Kebaya Baldu tangan pendek yang lebar yang tidak berapa labuh tetapi melepasi punggung, berkain songket hijau dan berselendang kain limar dipadankan pula dengan gelang kaki dan gelang tangan kepala naga berserta dokoh daun sukun. Pengantin lelakinya pula memakai baju sikap kain baldu hijau juga, sampin songket, seluar tenun songket serta gelang kaki serta cekak lengan untuk lelaki dan wanitanya. Baju dalam lelaki pula tergantung kepada warna yang boleh dipadankan diperbuat dari kain tenun kosong. Tanjaknya adalah tanjak lingkaran dengan cucuk gempita dan suting malai ditelinga, wanitanya berpemeles, suting malai, cucuk sanggul dan bunga melur segar.  


Kebaya is a traditional blouse worn by women in IndonesiaMalaysiaBruneiBurma,Singapore, and some parts of Cambodia. It sometimes made from sheer material and usually worn with a sarong or batik kain panjang, or other traditional woven garment such as a songketwith a colorful motif.


R.A. Kartini and her husband in 19th century 
Kebaya is originated from Arab region;[1] the Arabic word Kaba means clothing. The name of Kebaya as a particular clothing type was introduced by the Portuguese when they landed onSoutheast Asia. Kebaya is associated with a type of blouse worn by Indonesian women in 15th or 16th century.

The earliest form of Kebaya was first came from the north of the Indonesian archipelago. The clothing type began to spread to MalaccaJavaBaliSumatraBorneo and Sulawesi. After hundred years of acculturation, the garments have become adjusted to local customs and culture.

Prior 1600, kebaya on Java island were considered as a sacred clothing to be worn only by members of the Javanese monarchy. During Dutch colonizationof the island, European women began wearing kebaya as formal dress. During this period, kebaya, that was originally made from mori fabric, were modified with silk embroidered with colorful patterns.

In Malacca region, a different variety of kebaya is called "nyonya kebaya" wore by the Peranakan people. Nyonya kebaya dress consists of a kebaya completed with a sarong and beaded shoes (kasut manek). The nyonya kebaya gains its popularity that the dress is worn also by non-Asian people.

Apart from traditional kebaya, fashion designers are looking into ways of modifying the design and making kebaya a more fashionable outfit. Casual designed kebaya can even be worn with jeans or skirts. For weddings or formal events, many designers are exploring other types of fine fabrics like laces to create a bridal kebaya.

The kebaya silhoutte gives emphasis to a womanly figure and that is the beauty of this ethnic wear.

Sarong kebaya, a version of kebaya has become a uniform for Singapore AirlinesMalaysia Airlines, and Garuda Indonesia flight attendants.


Baju kebaya dipakai oleh wanita Melayu. Ada dua teori tentang asal baju kebaya. Satu mengatakan perkataan 'kebaya' itu berasal daripada perkataan Arab habaya yang bermaksud pakaian labuh yang berbelah di hadapan. Satu lagi mengatakan pakaian seumpama ini dibawa oleh Portugis ke Melaka, maka sebab itulah kebaya telah lama dipakai di Melaka; bukan sahaja oleh wanita Melayu tetapi juga oleh wanita Cina Peranakan (Baba) dengan sedikit perbezaan dalam potongan dan gaya memakainya.


 


 

Baju kebaya yang asal direka labuh hingga ke paras lutut ataupun lebih. Tangannya panjang dan lebar. Bahagian badannya mengikut potongan badan dan melebar ke bawah bermula dari bahagian punggung. Bahagian hadapannya pula berbelah dan berkolar sampai ke kaki baju. Bahagian yang berbelah ini disemat dengan tiga kerongsang berasingan atau yang berangkai dengan rantai halus. Kerongsang ini dikenali sebagai ibu dan anak kerongsang. Kerongsang yang besar dan di atas sekali dipanggil ibu dan dua lagi yang kecil dan dipakai bawah kerongsang ibu dipanggil anak.

Kebaya ada pelbagai gaya. Contohnya di Selangor, kebayanya tidak berkolar. Di Perak pula lengan kebayanya sangat lebar berbanding dengan kebaya di negeri-negeri yang lain. Di Pahang pula, baju kebayanya yang dikenali sebagai baju Riau Pahang mempunyai leher berkolar dan berkancing seperti baju kurung cekak musang tetapi bahagian hadapannya juga berbelah seperti baju kebaya yang lain; malah turut dipasangkan kerongsang di bawah kancingnya yang berbutang itu.

Baju kebaya sesuai untuk pakaian harian dan juga pakaian pengantin. Bagi pakaian harian, baju kebaya sesuai diperbuat daripada kain kapas dan baldu atau sutera (bagi yang berada) dan dipadankan dengan kain sarung. Selendang hanya dikenakan apabila keluar rumah. Bagi pengantin pula, baju kebayanya diperbuat daripada songket dan sepasang dengan kain sarungnya. Selendangnya juga diperbuat daripada songket.


Interest In Creative Industries at Marketing@UTM Skudai Johor

Minggu lepas aku dapat panggilan dari kawan lama dari UNIMAS(1993-1998), dia sebenarnya junior staff di UNIMAS masa aku masuk keje sana, dia kemuadiannya sambung belajar kat university yang sama dan course yang sama di Strathclyde University, Glasgow(1991-1992), International Marketing. Di Unimas dia di Faculty of Business and Economics, aku plak kat Faculty of Applied and Creative Arts, heading Arts Management programme(department). Dia bertanya aku kalau free malam sabtu. Kebetulan aku ke Singapura menonton Flamenco Festival yang dikendalikan oleh teman baikku Carmen Santos(orang Madrid, artis yang aku kenali di Jakarta, skrang menetap di Singapura). Acara Flamenco selesai pada malam Ahad. Pagi Ahad, selepas sarapan mengopi dengan teman-teman, aku mengambil teksi yang sampai dalam 7minit tu ke Rochor Centre, tempat bas-bas ekspress berkumpul. Tempat ini telah ada kat situ sejak aku kecik2 lagi. Tapi skrang, bak kata teksi driver tu, macam2 bas dan teksi ada, cuma bayaran yang berbeza. Untuk aku, aku nak cuba bas klasik Singapore-Johore Express warna merah, warnanya masih sama. Nak dipendekkan cerita, aku diundang ke majlis graduation dinner kat marketing school di UTM, untuk memberikan ucapan sebagai seorang yang telah melalui liku2 kehidupan seorang graduan marketing. Sedikit cerita tentang minat dan perjalanan hidup yang membawa akau ke tempat2 dan perkerjaan yang berbeza. Mereka ternyata berminat dengat Creative Industries dan Creative Management, termasuk rakan-rakan pensyarah serta pelajar2nya. Nanti kita sambung lagi ya