Monday, October 05, 2009

Babak 1 & 2 Terompah Manik (Teromnik)

Sebelum raya, kita dah adakan satu bentuk ujian yang sebenarnya adalah proses yang diadakan supaya pelakon tidak lupa selepas raya, apalagi bila kita dah nak mula babak 1 & 2 selepas raya, iaitu pada minggu lepas. Akhirnya kita mengambil keputusan untuk memilih babak 1 & 2 diruang beranda, ruang tamu, dapur dan ruang basuh mengikut kesesuaian tapak projek serta skrip. Impian kita untuk merakamkan teater ini ke dalam video mungkin terlaksana, apalagi setelah 6 orang pelajar yang juga menjadi pelakon dan ahli produksi mempresentasikan bahan-bahan pengurusan produksi yang harus lakukan sebelum, semasa dan juga selepas produksi teater for tv (Tr4Tv) ini. Walau apapun sebenarnya proses ini masih menghadapi cabaran yang besar iaitu keinginan untuk menjadikan ia sebagai sebuah teater fizikal, tetapi apakah yang dimaksudkan, diertikan, dijadikan sebagai teater tersebut akan lahir sebagai sebuah teater fizikal barat, atau ia menjadi sebagai sebuah teater muzikal atau teater asia yang sememangnya ada elemen muzikal serta fizikal, sama2lah kita tunggu proses tersebut berakir setelah ianya difilemkan.

2 comments:

joegrimjow said...

kalai terakhir tgok teayer masa form 5..

zubin said...

Thx Joe, sekolah kat mana agaknya. Now that you r in Sheffield, should see as much theatre as you can, esp shakespeare, I am sure you have that in ur uni.

2. aku sendiri bukannya apa saja gatal tangan menulis naskah teater ni, karya teater text yang ketiga mungkin, selepas Selipar Jepun, Gebu Gembira, yang lain tu lebih kepada performance piece

pas tu ni plak nak buat piece ni jadi filem, walaupun hanya on vdo, I am excited, always into something new